Czy korzystanie z komputera może powodować chorobę skóry u dzieci?

Komputeryzacja świata stała się faktem. Na komputerach pracują dorośli i bawią się dzieci. Coraz częściej pojawiają się informacje o szkodliwym wpływie komputera na funkcjonowanie organizmu.
Długotrwałe przesiadywanie przed ekranem monitora może stanowić przyczynę wad wzroku (krótkowzroczności) i pogłębiania się wad wzroku, wad postawy i skrzywień kręgosłupa, zwyrodnienia stawów, uszkodzenia nerwów dłoni, a także wielu objawów w zakresie psychospołecznym, aż do choroby komputerowej włącznie.

Praca z komputerem może także stać się przyczyną chorób dermatologicznych. Pole elektromagnetyczne powoduje polaryzację przestrzeni między monitorem a użytkownikiem. W wyniku tego twarz człowieka przyciąga cząsteczki kurzu (tak samo jak monitor), wywołując reakcje alergiczne i podrażnienie oczu.

Ponadto dziecko, patrząc w ekran komputera, rzadziej mruga, co prowadzi do wysychania powierzchni oka i objawów z tym związanych, takich jak mrowienie, pieczenie, uczucie piasku pod powiekami. W następstwie pocierania oczu może rozwinąć się zapalenie powiek.

Zanieczyszczenie powietrza jest także jednym z czynników prowokujących wystąpienie łojotokowego zapalenia skory.

Do chorób bardzo rzadko występujących podczas pracy z komputerem należy erythema ab igne. Schorzenie to ma charakter siateczkowatej, pigmentowanej dermatozy, czasem z towarzyszącymi teleangiektazjami, spowodowanej długim okresem ekspozycji na źródło gorąca lub promieniowania podczerwonego. W przypadkach erythema ab igne indukowanych kontaktem z laptopem charakterystyczna jest lokalizacja na udach i asymetria. Ciepło pochodzi z napędu optycznego baterii lub wentylacji komputera.

Komputer, podobnie jak wszystko, co nas otacza, może być wspaniałym narzędziem rozwoju i radości, lecz nieumiejętnie używany stanie się przyczyną problemów, a nawet dramatów. Zawsze łatwiej jest zapobiegać, niż leczyć, toteż dołóżmy starań, aby wyrabiać u dzieci prawidłowe wzorce pracy z komputerem i ograniczajmy czas zabawy oraz zachęcajmy do częstego robienia przerw. Dziecko do 7.-8. r.ż. nie powinno spędzać przy ekranie (łącznie komputer i telewizja) więcej niż pół godziny dziennie. Dziecko do 12. r.ż. nie powinno spędzać przy ekranie więcej niż godzinę dziennie, a dziecko w wieku 12-16 lat więcej niż 2 godziny dziennie.

Wykorzystano fragment książki Ilustrowana dermatologia dziecięca. Podstawowe problemy kliniczne w pytaniach i odpowiedziach, pod red. Andrzeja Kaszuby, Mirosławy Kuchciak-Brancewicz, Wydawnictwo Czelej, Lublin 2013.