Podstawowa opieka pediatryczna: Dodaj książki do szczepień profilaktycznych

Podstawowa opieka pediatryczna: Dodaj książki do szczepień profilaktycznych

Pediatric primary care: Add books to immunizations for prevention

Barry Zuckerman, Edward Tronick

Przegl Pediatr 2024; 53 (1): 55-59

DOI: 10.26625/10004

Streszczenie

W artykule omówiono zmiany w zapatrywaniach na temat zdrowia dzieci w związku z rozwojem szczepień, leków i badań nad chorobami wieku dziecięcego. Skupiono się na znaczeniu czytania dzieciom oraz wczesnej nauki czytania i pisania dla zdrowia i rozwoju pacjentów, a także roli pediatrów w promowaniu tych praktyk.

Autor zauważa braki w edukacji czytania i pisania wśród dzieci, zwłaszcza tych z rodzin o niższych dochodach. Z tego powodu zainicjował program Reach Out and Read (ROR), który angażuje pediatrów w promowanie czytania dzieciom przez rozmowę z rodzicami i przekazywanie książek w gabinecie.

Program ROR w Stanach Zjednoczonych zdobył powszechne uznanie, a badania potwierdzają jego skuteczność w rozwoju umiejętności językowych u dzieci. Efektywność programu zależy jednak od interakcji między rodzicami a dziećmi podczas czytania, co wymaga odpowiedniej edukacji rodziców.

Autor podkreśla, że wczesna nauka czytania i pisania ma istotny wpływ na rozwój mózgu dziecka i jego przyszłe osiągnięcia. Zaleca stosowanie odpowiednich strategii czytania w zależności od wieku dziecka, w czym mogliby pomagać pediatrzy podstawowej opieki zdrowotnej.

Wartość promowania czytania dziecku od 6. miesiąca życia przekracza aspekty czysto edukacyjne, obejmuje także kształtowanie relacji rodzinnych i długoterminowe korzyści społeczne. Stąd pediatrzy powinni angażować się w te działania, aby wspierać zdrowy rozwój dzieci i społeczeństwa.

Słowa kluczowe: wczesna interwencja pediatryczna, szczepienia, głośne czytanie, edukacja

Abstract

The article discusses changes in attitudes toward children’s health due to developments in immunizations, medications and childhood disease research. It focuses on the importance of reading to children and early literacy education for patient health and development, and the role of pediatricians in promoting these practices.

The author notes the gaps in literacy education among children, especially those from lower-income families. That is why he initiated the Reach Out and Read (ROR) program, which engages pediatricians in promoting reading to children by talking to parents and donating books in the office.

The ROR program has received widespread recognition in the United States, with studies confirming its effectiveness in children’s language development. However, the program’s effectiveness depends on parent-child interaction during reading, which requires proper parent education.

The author stresses that early literacy instruction has a significant impact on a child’s brain development and future achievements. He recommends using age-appropriate reading strategies for children, which can be supported by pediatricians in primary care.

The value of promoting reading to a child from the age of 6 months goes beyond purely educational aspects to include shaping family relationships and long-term social benefits. Therefore, pediatricians should engage in these activities to support the healthy development of children and society.

Key words: early pediatric intervenons, vaccinaons, read-aloud, education